
5 tips voor het verbeteren van de teamprestaties
Welke manager wil dat niet? Een team dat als vanzelf werkt. Dat loopt als een ronkend machientje. Een team waar goede ideëen worden bedacht en uitgevoerd. Waar medewerkers verantwoordelijkheid nemen. Waar problemen door medewerkers samen worden aangepakt. Is uw werkelijkheid anders? De volgende praktische tips kunnen u helpen om uw team verder te ontwikkelen.
1. Maak duidelijk wat u verwacht van uw team.
Een open deur? Misschien wel, voor u. Maar er zijn veel teams waarin de medewerkers helemaal niet zo goed weten wat van ze wordt verwacht. Wat moeten ze, wat mogen ze. Stel dat een medewerker ervaart dat een door uw organisatie beschreven procedure niet goed werkt. Wat moet hij dan doen? Mopperen tegen collega's? Bij u aan de bel trekken, zodat u het kunt oplossen? Een voorstel doen (aan wie) voor verbetering? Met collega's samen een nieuwe procedure bedenken? Wees u ervan bewust dat u oogst wat u zaait. Als u wilt dat uw medewerkers niet achteroverleunen maar initiatief nemen, vertel ze dat dan, en vertel ze ook hoe u dat verwacht.
2. Wees open in uw communicatie
Is dit herkenbaar voor u? Een medewerker heeft een plan op papier gezet. Misschien zelfs op uw eigen verzoek. Maar u bent er niet enthousiast over. Zuchtend gaat u aan de slag om het plan te herschrijven. Of u gooit het plan in een la, en uw medewerker hoort er nooit meer iets van.
U had er beter voor kunnen kiezen om de medewerker te complimenteren voor zijn poging. En daarna te bespreken wat er nog voor nodig is om het plan te verbeteren. En te overleggen wie dat het beste kan doen. Maak de medewerker zo veel mogelijk verantwoordelijk en zorg dat hij ook de credits krijgt voor het plan. Bespreek het ook openlijk als u verwacht dat hij niet de juiste kennis en vaardigheden in huis heeft om er een succes van te maken.
3. Maak diversiteit productief
Wilt u dat iedereen in uw team hetzelfde kan en hetzelfde denkt (en dan het liefst zoal s u zelf) ? Onderzoek toont aan dat juist in teams waarin mensen verschillen creativiteit ontstaat. Mits die verschillen worden benut. Laat uw medewerkers benoemen waar elk van hen goed in is. En onderzoek met elkaar hoe u elke medewerker vooral dat waar hij goed in is, kan laten inzetten voor het teamresultaat.
4. Vraag van uw medewerkers om elkaar aan te spreken, en geef zelf het goede voorbeeld.
Wat zegt u tegen die medewerker die tegen u verzucht dat er met collega X niet valt samen te werken? In een goed team praten medewerkers niet over elkaar maar met elkaar. Ik begeleidde eens een team waarvan meer dan de helft van de groep zijn vinger op stak bij de vraag: "Wie denkt dat er het afgelopen half jaar door zijn collega's, achter zijn rug om, minder positieve dingen over hem zijn gezegd?". Wat voor effect heeft dat op de werksfeer en op het teamresultaat als mensen dat van elkaar denken? Feedback geven is niet moeilijk te leren. Geef zelf het goede voorbeeld, vraag om feedback en luister ernaar. Spreek uw medewerkers er op aan dat zij hetzelfde doen bij elkaar. Overigens kwam het op die manier ook goed in het team uit het voroe
5. Maak werk van teamsuccessen.
Een goed jaarresultaat behaald? Of een succesvol project gerealiseerd? Gunt u zichzelf wel de tijd om daarbij stil te staan? Om te vieren, en te leren.
Complimenteer uw team. Benoem wat er goed ging. Wat waren de succes faktoren? Onderzoek of u daar meer van kunt doen. Bouw een feestje. Deel schouderklopjes uit en waardeer uw team. Een geldelijke beloning kan helpen. Maar onderzoek laat zien dat het effect daarvan zeer tijdelijk is. Waardering voor het resultaat en de bijdrage van elk teamlid daaraan is stimuleert meer, en werkt langduriger.
Succes met uw teamprestaties.
Welke manager wil dat niet? Een team dat als vanzelf werkt. Dat loopt als een ronkend machientje. Een team waar goede ideëen worden bedacht en uitgevoerd. Waar medewerkers verantwoordelijkheid nemen. Waar problemen door medewerkers samen worden aangepakt. Is uw werkelijkheid anders? De volgende praktische tips kunnen u helpen om uw team verder te ontwikkelen.
1. Maak duidelijk wat u verwacht van uw team.
Een open deur? Misschien wel, voor u. Maar er zijn veel teams waarin de medewerkers helemaal niet zo goed weten wat van ze wordt verwacht. Wat moeten ze, wat mogen ze. Stel dat een medewerker ervaart dat een door uw organisatie beschreven procedure niet goed werkt. Wat moet hij dan doen? Mopperen tegen collega's? Bij u aan de bel trekken, zodat u het kunt oplossen? Een voorstel doen (aan wie) voor verbetering? Met collega's samen een nieuwe procedure bedenken? Wees u ervan bewust dat u oogst wat u zaait. Als u wilt dat uw medewerkers niet achteroverleunen maar initiatief nemen, vertel ze dat dan, en vertel ze ook hoe u dat verwacht.
2. Wees open in uw communicatie
Is dit herkenbaar voor u? Een medewerker heeft een plan op papier gezet. Misschien zelfs op uw eigen verzoek. Maar u bent er niet enthousiast over. Zuchtend gaat u aan de slag om het plan te herschrijven. Of u gooit het plan in een la, en uw medewerker hoort er nooit meer iets van.
U had er beter voor kunnen kiezen om de medewerker te complimenteren voor zijn poging. En daarna te bespreken wat er nog voor nodig is om het plan te verbeteren. En te overleggen wie dat het beste kan doen. Maak de medewerker zo veel mogelijk verantwoordelijk en zorg dat hij ook de credits krijgt voor het plan. Bespreek het ook openlijk als u verwacht dat hij niet de juiste kennis en vaardigheden in huis heeft om er een succes van te maken.
3. Maak diversiteit productief
Wilt u dat iedereen in uw team hetzelfde kan en hetzelfde denkt (en dan het liefst zoal s u zelf) ? Onderzoek toont aan dat juist in teams waarin mensen verschillen creativiteit ontstaat. Mits die verschillen worden benut. Laat uw medewerkers benoemen waar elk van hen goed in is. En onderzoek met elkaar hoe u elke medewerker vooral dat waar hij goed in is, kan laten inzetten voor het teamresultaat.
4. Vraag van uw medewerkers om elkaar aan te spreken, en geef zelf het goede voorbeeld.
Wat zegt u tegen die medewerker die tegen u verzucht dat er met collega X niet valt samen te werken? In een goed team praten medewerkers niet over elkaar maar met elkaar. Ik begeleidde eens een team waarvan meer dan de helft van de groep zijn vinger op stak bij de vraag: "Wie denkt dat er het afgelopen half jaar door zijn collega's, achter zijn rug om, minder positieve dingen over hem zijn gezegd?". Wat voor effect heeft dat op de werksfeer en op het teamresultaat als mensen dat van elkaar denken? Feedback geven is niet moeilijk te leren. Geef zelf het goede voorbeeld, vraag om feedback en luister ernaar. Spreek uw medewerkers er op aan dat zij hetzelfde doen bij elkaar. Overigens kwam het op die manier ook goed in het team uit het voroe
5. Maak werk van teamsuccessen.
Een goed jaarresultaat behaald? Of een succesvol project gerealiseerd? Gunt u zichzelf wel de tijd om daarbij stil te staan? Om te vieren, en te leren.
Complimenteer uw team. Benoem wat er goed ging. Wat waren de succes faktoren? Onderzoek of u daar meer van kunt doen. Bouw een feestje. Deel schouderklopjes uit en waardeer uw team. Een geldelijke beloning kan helpen. Maar onderzoek laat zien dat het effect daarvan zeer tijdelijk is. Waardering voor het resultaat en de bijdrage van elk teamlid daaraan is stimuleert meer, en werkt langduriger.
Succes met uw teamprestaties.