Elk team heeft zo zijn eigen ongeschreven regels. Regels over hoe je met elkaar
omgaat. Niemand weet hoe ze ontstaan zijn. Mensen hebben ze niet bewust met elkaar afgesproken.
Maar iedereen handelt ernaar en nieuwkomers passen hun gedrag en vaak snel op aan.
De teamregels zijn zo vanzelfsprekend als ademen. Je kunt het team echter wel ervan bewust maken en teamleden erop
aanspreken, met behulp van metacommunicatie. Dat wil zeggen door te praten niet over de inhoud van de communicatie, maar over de manier waarop communicatie plaatsvindt. Van managers en leiders verwachten we dat ze normen stellen voor welk gedrag wel en niet
wenselijk is. Stel dus tegenover dat wat je niet wilt, het gedrag dat je liever zou willen zien.
Mopperen op de werkvloer? Mag dat?
Een ongeschreven regel in jouw team kan misschien zijn: een medewerker of collega mag mopperen over
waar hij het niet mee eens is.
Herken je deze mogelijke gevolgen?
- De mopperaar steekt zijn collega's aan en sleurt ze mee in een negatieve houding. Er ontstaat een sfeer waarin mopperen ok is. Maar niet wordt omgezet in verbeteracties.
- De mopperaar gaat ook tegen klanten mopperen over zijn organisatie of zijn collega's.
- Sommige collega's krijgen medelijden met de mopperaar en gaan zijn gedrag verontschuldigen (cq
goedpraten).
- De mopperaar wordt niet meer serieus genomen als hij kritiek heeft, hij moppert immers altijd.
- De mopperaar wordt vermeden door collega's of leidinggevende (hij is weinig inspirerend gezelschap) De mopperaar blijft steken in kritiek en negativiteit en komt niet in actie om de zaken aan te pakken waar hij zich aan
ergert. Hij neemt geen verantwoordelijkheid om zaken te veranderen. Naar hem wordt immers nooit geluisterd.
- De mopperaar levert achter de rug van anderen kritiek maar een rechtstreekse confrontatie gaat hij liever uit de weg. Waardoor een sfeer van roddel en achterklap ontstaat.
De ongeschreven norm voor gedrag in het team wordt dat mopperen mag. Misschien vinden manager of collega's hem wel lastig.
Maar de mopperaar wordt niet in zijn gedrag gecorrigeerd.
Vraag jezelf eens af of je dit als collega of manager accepteert. Het gedrag en de effecten ervan.
Waarschijnlijk is het antwoord op deze vraag; Nee.
Wat kun je er dan aan doen?
1. Geef zelf het goede voorbeeld. Hoe vaak maak jij jezelf
schuldig aan mopperen? Zonder in actie te komen?
2. Spreek je collega aan en geef hem feedback op zijn gedrag. Is hij zich bewust van de effecten? Geef aan dat jij zijn gedrag onprettig
vindt en dat je verwacht dat hij het verandert. Vind je het moeilijk om dat te doen? Verdiep je nog eens in de
feedback regels. Of sta nog eens stil bij de negatieve gevolgen, die doorgaan als jij niets zegt.
3. Als je nog eens hoort dat de mopperaar over anderen moppert, zeg dan dat je het niet prettig vindt dat hij op die manier over collega's, relaties, klanten etc. praat. Misschien praat hij zo ook wel over jou als jij er niet bij bent. En stel hem voor dat hij zijn kritiek
rechtstreeks uitspreekt tegenover degene over wie het gaat.
4. Bespreek in je team wat je is opgevallen over moppergedrag. En nodig ze uit om in plaats van de ongeschreven regels nieuwe
regels af te spreken. Zoals "wij praten niet over maar met elkaar" of "kritiek geven is alleen akkoord als je er een verbetervoorstel bij doet" Of "loyaliteit is uitvoeren wat er besloten is en je conformeren aan besluiten zonder te mopperen".
5. Luister naar kritiek en ga er serieus mee om, dat wil zeggen stimuleer degene die kritiek gegeven heeft bij
het nadenken over hoe het beter of anders kan. En dat dan ook zelf in gang te
zetten.
omgaat. Niemand weet hoe ze ontstaan zijn. Mensen hebben ze niet bewust met elkaar afgesproken.
Maar iedereen handelt ernaar en nieuwkomers passen hun gedrag en vaak snel op aan.
De teamregels zijn zo vanzelfsprekend als ademen. Je kunt het team echter wel ervan bewust maken en teamleden erop
aanspreken, met behulp van metacommunicatie. Dat wil zeggen door te praten niet over de inhoud van de communicatie, maar over de manier waarop communicatie plaatsvindt. Van managers en leiders verwachten we dat ze normen stellen voor welk gedrag wel en niet
wenselijk is. Stel dus tegenover dat wat je niet wilt, het gedrag dat je liever zou willen zien.
Mopperen op de werkvloer? Mag dat?
Een ongeschreven regel in jouw team kan misschien zijn: een medewerker of collega mag mopperen over
waar hij het niet mee eens is.
Herken je deze mogelijke gevolgen?
- De mopperaar steekt zijn collega's aan en sleurt ze mee in een negatieve houding. Er ontstaat een sfeer waarin mopperen ok is. Maar niet wordt omgezet in verbeteracties.
- De mopperaar gaat ook tegen klanten mopperen over zijn organisatie of zijn collega's.
- Sommige collega's krijgen medelijden met de mopperaar en gaan zijn gedrag verontschuldigen (cq
goedpraten).
- De mopperaar wordt niet meer serieus genomen als hij kritiek heeft, hij moppert immers altijd.
- De mopperaar wordt vermeden door collega's of leidinggevende (hij is weinig inspirerend gezelschap) De mopperaar blijft steken in kritiek en negativiteit en komt niet in actie om de zaken aan te pakken waar hij zich aan
ergert. Hij neemt geen verantwoordelijkheid om zaken te veranderen. Naar hem wordt immers nooit geluisterd.
- De mopperaar levert achter de rug van anderen kritiek maar een rechtstreekse confrontatie gaat hij liever uit de weg. Waardoor een sfeer van roddel en achterklap ontstaat.
De ongeschreven norm voor gedrag in het team wordt dat mopperen mag. Misschien vinden manager of collega's hem wel lastig.
Maar de mopperaar wordt niet in zijn gedrag gecorrigeerd.
Vraag jezelf eens af of je dit als collega of manager accepteert. Het gedrag en de effecten ervan.
Waarschijnlijk is het antwoord op deze vraag; Nee.
Wat kun je er dan aan doen?
1. Geef zelf het goede voorbeeld. Hoe vaak maak jij jezelf
schuldig aan mopperen? Zonder in actie te komen?
2. Spreek je collega aan en geef hem feedback op zijn gedrag. Is hij zich bewust van de effecten? Geef aan dat jij zijn gedrag onprettig
vindt en dat je verwacht dat hij het verandert. Vind je het moeilijk om dat te doen? Verdiep je nog eens in de
feedback regels. Of sta nog eens stil bij de negatieve gevolgen, die doorgaan als jij niets zegt.
3. Als je nog eens hoort dat de mopperaar over anderen moppert, zeg dan dat je het niet prettig vindt dat hij op die manier over collega's, relaties, klanten etc. praat. Misschien praat hij zo ook wel over jou als jij er niet bij bent. En stel hem voor dat hij zijn kritiek
rechtstreeks uitspreekt tegenover degene over wie het gaat.
4. Bespreek in je team wat je is opgevallen over moppergedrag. En nodig ze uit om in plaats van de ongeschreven regels nieuwe
regels af te spreken. Zoals "wij praten niet over maar met elkaar" of "kritiek geven is alleen akkoord als je er een verbetervoorstel bij doet" Of "loyaliteit is uitvoeren wat er besloten is en je conformeren aan besluiten zonder te mopperen".
5. Luister naar kritiek en ga er serieus mee om, dat wil zeggen stimuleer degene die kritiek gegeven heeft bij
het nadenken over hoe het beter of anders kan. En dat dan ook zelf in gang te
zetten.